Bildkarusell

Träning

Varför ska jag röra på mig?

Din kropp är byggd för rörelse. När du rör dig händer mycket i kroppen som gör att du känner du dig piggare och starkare. Bland annat ökar blodcirkulationen och cellerna kan ta upp mer syre. Det gör att kroppen lättare kan ta hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner, som till exempel adrenalin och kortisol. Färre stresshormoner gör i sin tur att du mår bättre och att du får bättre sömn.

Fysisk aktivitet minskar risken för till exempel :

- dö i förtid - hjärt-kärlsjukdom - högt blodtryck - kärlkramp - hjärtinfarkt - stroke - typ 2 diabetes

- cancer - fall/benbrott - psykisk ohälsa

Stillasittande ökar risken för övervikt, typ2-diabetes, bukfetma och hjärt- kärlsjukdom samt förkortar livet.

 

Rörelse påverkar hjärnan

Hjärnan påverkas också positivt genom fysisk aktivitet. Signalsubstanser såsom dopamin och seretonin frigörs, som motverkar depression och smärta.

Minne, inlärning, problemlösning samt koncentartionsförmåga kan förbättras.

Endorfiner frigörs som gör att du kan känna dig nöjd och belåten.

Hjärnans förmåga att lösa problem ökar om du tränar regelbundet. Det beror på att blodcirkulationen ökar i hjärnan.